Olin eilen ja perjantaina hammaslääkärissä reikien paikkaus reissulla. Samalla kysäsin lääkäritätiseltä, että oiskos jotain hyvää vinkkiä ton meidän ukkelin hampaiden pesuun, kun se ylähampaiden pesu on edelleenkin toooooooooosi kinkkistä ja samalla kerroin, että silloin, kun kävin pojan kanssa hampilääkärissä, sanottiin, että ylähampaissa on pikkasen plakkia näkyvissä.

-Ensimmäiseksi hän ehdotti pesuasennon muuttamista niin, että pesijä on pojan takana ja sieltä kautta harjaa ne hampaat. Ok, tarttee kokeilla.

-Sit sanoi, että joillain lapsilla on se jänne ylähuulen ja ylähampaiden välissä niin lyhyt, että peseminen on mahdollisesti kurjan tuntuista sen takia. Jepjep, tarkistin asian ja meidän pojalla on just ihan megasuperlyhyt se jänne ja varmaan siksi myös taistelee pesemistä vastaan.

- kolmanneks kysyi, ETHÄN vaan enää imetä? No joo en, mutta suhteellisen mielenkiintoisesti muotoili kysymyksensä, koska aika moni saattaa vielä tässä vaiheessa imettää. Vastaukseni kuultuaan totesi, että hyvä, koska äidinmaito on niin kovin makeaa ja saattaisi sekin aiheuttaa sitä plakkia.

- neljänneksi totesi, että usein jos pienellä lapsella on plakkia hampaissa, tarkoittaa se liian hiilihydraattipitoista ruokavaliota. Just. No, mitenköhän mä nyt rupean kontrolloimaan mun 1v4kk lapsen syömistä niin, että hän ei nyt vaan saisi liikaa hiilihydraatteja. Jättäsinkö pois makaronin, riisin vaiko kenties perunan ja leivän. Vai annanko vaan kerta viikkoon yhden leipäpalasen ja kerran sit sitä perunaakin. En mä tiiä, mutta hullulta kuulosti mun korvaani.

Yritetään nyt vaan pestä niitä hampaita sit tarpeeksi usein, vaikka vähän tiukemmalla puristusotteella, mutta en mä kyllä mielelläni vielä alkais hiilihydraatteja vahtaamaan!